فراتر از آنچه تا امروز دیده ایم ممکن است، وقتی با هم به یک سو بنگیرم

کرج، چهار راه طالقانی، ساختمان پزشکان شاه کرم

تلفن تماس : ۰۹۰۵۸۷۹۱۲۲۶

اختلال شخصیت خودشیفته

اختلال شخصیت خودشیفته

اختلال شخصیت خودشیفته چیست؟

روانشناس خوب در کرج : یکی از اختلالات شخصیت‌های مربوط به دسته نمایشی میباشد و فرد مبتلا خود را بسیار مهم و بزرگ تصور می‌کند و به شیوه‌ای اغراق آمیز احساس توانمندی و لیاقت می‌کند. آنها در ذهن خود را فردی مشهور می‌پندارند و از آنجایی که بسیار خود را سزاوار و لایق می‌دانند، نیازها و مشکلات دیگران هیچگونه جایگاهی در دنیای آنها ندارد.

بشدت خود را برتر از دیگران می‌بینند و با تحکم و تکبر با دیگران برخورد می‌کنند و از دیگران انتظار احترام و تحسین دائم خود را دارند و زمانی که اطرافیان یا حتی خودشان نتوانند انتظارت بیش از حد و غیر ممکن را بر آورده کنند دچار افسردگی می‌شوند.

شیوع اختلال شخصیت خودشیفته:

طبق بررسی‌های که انجام شده نرخ شیوع این اختلال بین دو تا شانزده درصد جمعیت بالینی و کمتر از یک درصد کل جمعیت میباشد، این اختلال در بین مردان شیوع بیشتری دارد.

ریسک ابتلا به این اختلال در افرادی که یکی از والدینشان به این بیماری مبتلا میباشد بیشتر از سایر افراد است، چون این والدین هم احساس غیر واقع‌بینانه در تمامی جنبه‌های زندگی مانند قدرت، خود بزرگ بینی، باهوش بودن، زیبا بودن و … در فرزند خود ایجاد می‌کنند.

محققین بر این باورند که تعداد افراد مبتلا به این بیماری رو به افزایش میباشد.

نشانه‌های اختلال شخصیت خود شیفته:

  • این افراد احساس خودبزرگ‌بینی زیادی دارند و خود را انسان مهمی می‌پندارند.
  • فکر می‌کنند شخص منحصربه‌فردی هستند و دیگران با به شیوه ویژه‌ای با آنها رفتار کنند.
  • احساس استحقاق و برتری در آنها چشمگیر میباشد.
  • انتقاد را برنمی‌تابند و از اینکه هر کسی از آنها انتقاد کند آنها را عصبانی می‌کند.
  • فقط خودشان را قبول دارند و دائم به دنبال به‌دست آوردن ثروت و شهرت میباشند.
  • روابطشان شکننده است چون حاضر نیستند طبق قواعد مرسوم رفتار کنند.
  • رفتار استثمار گونه ای دارند.
  • اعتمادبه‌نفس آنها شکننده میباشد.
  • مستعد افسردگی میباشند.
  • دارای مشکلات بین فردی هستند.
  • مشکلات در محیط کار یا تحصیل دارند.
  • حق‌به‌جانب میباشند.
  • مشغول خیال بافی درباره موفقیت و قدرت هستند.
  • نمی‌توانند همدلی از خود نشان دهند و اگر چنین رفتاری داشته باشند ظاهری و برای رسیدن به مقاصدشان میباشد.

به علت چنین خصوصیت هایی آنها از طرفیان خود طرد می‌شوند یا محبت دیگران را ازدست می‌دهند، این فشارهای روانی شایعی است که افراد مبتلا به اختلال خودشیفته مجبور به تحمل آن هستند حال آنکه آنها توانایی تحمل و روبه رویی با این فشارها را ندارند.

هرچند فقط با وجود چند نشانه نمی‌تواند گفت شخصی بیمار است ولی اگر بین اعضای خانواده فردی با این خصوصیات وجود دارد بهتر میباشد او را تشویق به مراجعه به کلینیک مشاوره و روانشناسی نیکا کنید تا طی جلساتی که با روانشناس خوب در کرج و روانپزشک برگزار میشود این مسئله بررسی بشود.

آینده فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی:

این اختلال شخصیتی مزمن میباشد و درمان آن نیز بسیار دشوار است. بیماران مرتب در معرض ضربه و فشارهای روانی هستند که نتیجه اعمال و رفتار خودشان است.

از آنجایی که زیبایی، قدرت و بطور کل مزایای جوان بودن برایشان مهم است نمی‌توانند پیر شدن را تاب بیاورند و به همین علت برابر بحران میان‌سالی آسیب می‌بینند.

اگر در بین اعضای خانواده شخصی به این اختلال مبتلا است بهتر است او را تا قبل از رسیدن به میان‌سالی تشویق به درمان کنید. کلینیک مشاوره و روانشناسی نیکا که به‌ عنوان روانشناس خوب در کرج شناخته شده است با همکاری و حضور مستمر متخصصین درمان بیماری‌های روانی تمام تلاش خود را برای بهبودی و درمان مراجعین می‌کند.

دلایل بروز اختلال شخصیت خودشیفته:

هنوز دلیل اصلی این بیماری مشخص نشده ولی محققین عوامل متعدد را در ابتلای افراد به این اختلال مؤثر می‌دانند مثل ژنتیک یا عوامل زیست محیطی. همچنین محققین در بخش خاکستری مغز افراد خودشیفته که مربوط به همدلی و روابط عاطفی و … نوعی ناسازگاری مشاهده کردند.

یکی دیگر از عوامل مؤثر تربیت اشتباه والدین میباشد، عدم اطلاع والدین از تربیت درست و صحیح می‌تواند فرد را در بزرگسالی مستعد ابتلا به این اختلال می‌کند.

  • تنبیه و پاداش های افراطی
  • وابستگی بیش از اندازه فرزند به والدین
  • بیش از حد از سمت والدین و خانواده مورد تعریف و تمجید قرار گرفتن
  • آزار و اذیت شدیدی را در دوران کودکی تحمل کردن

تشخیص اختلال شخصیت خودشیفته:

برای تشخیص دادن این اختلال شخصیتی هیچ تجهیزات پزشکی – آزمایشگاهی وجود ندارد بلکه درمانگر و متخصص با توجه پرسشنامه‌ای که بیمار به آن پاسخ داده و بررسی اینکه فرد تا چه اندازه نیازمند توجه و قدرت میباشد می‌تواند به وجود این اختلال در فرد پی ببرد.

این اختلالات الگوهای رفتاری و فکری که ریشه در دوران کودکی دارد هستند، این نوع رفتار می‌تواند حتی پیش از ۸ سالگی بروز کند. این افراد در درک این مسئله مشکل دارند عاجزند و به همین علت نیز برای درمان خود اقدام نمی‌کنند.

در مطالعاتی که اخیرا انجام شده بسیاری خیلی راحت به خودشیفته بودن را بیان می‌کنند. محققان معتقدند به این علت که آنها به خودشیفته بودن خود افتخار می‌کنند و آن را به هیچ وجه یک نقص یا بیماری نمی‌دانند.

اعتیاد به الکل و خودشیفتگی:

یکی از ویژگی های افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته این میباشد که باورهای خود بزرگ بینانه و رفتار خود پسندانه و پر افاده دارند. همچنین افرادی که از اعتیاد به الکل به ستوه آمده اند، ممکن است رفتارهای یکسانی از خود نشان دهند، چرا که اعتیاد به الکل و اختلال شخصیت خود شیفته بیشتر اوقات همزمان با هم اتفاق می افتد.

علائم اعتیاد به الکل و اختلال شخصیت خود شیفته بسیار به هم شبیه هستند. برخی از بیماران اختلال خودشیفته ممکن است به علت دید خود بزرگ بینانه نسبت به خود و انکار پیامد منفی به سوء مصرف الکل روی آورند. اعتیاد به سوء مصرف الکل ممکن است منجر به ایجاد اختلال شخصیت خودشیفته در افراد شود. آنها با وجود اینکه اعتیاد دارند، نسبت به مصرف مواد و انجام اقدامات درمانی مثل ترک الکل حالت دفاعی به خود میگیرند.

درمان اختلال شخصیت خودشیفته:

معمولا افرادی که این اختلال را داند حاضر به درمان نیستند و این کار را نوعی تحقیر برای خود میدانند. اکثر مراجعه کنندگان برای این اختلال از طرف خانواده و دوستان معرفی می‌شوند. معمولا برای درمان این اختلال از روش روان‌درمانی استفاده می‌کنند.

روند درمان این افراد آهسته و کند پیش می‌رود زیرا درمانگر باید باید روی ویژگی‌های شخصیتی فرد مبتلا متمرکز شود اما تغییراتی طی جلسات متعددی که در بهترین کلینیک روانپزشکی صورت می‌گیرد پایدار خواهد بود.

دارویی برای اختلال شخصیت خودشیفته وجود ندارد، اما از آنجایی که این افراد از بیماری‌های همراه با این اختلال مثل اعتیاد به انواع مواد اعتیادآور، افسردگی و یا اضطراب هم رنج می‌برند ممکن از است داروهای برای او تجویز شود. ولی درمان اصلی این بیماری روان درمانی میباشد.

نیکا، روانشناس خوب در کرج

برای خواندن آخرین مقاله درمورد تست روانشناسی شغل اینجا کلیک کنید.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *